کار ما شاید این است. که میان گل نیلوفر و قرن پی آواز حقیقت بدویم
سهراب سپهري
اینترنت همراه - مودم edge

۱۳۸۹ دی ۶, دوشنبه

سکوت در برابر موج دوم آلودگی هوا

ه باد و باران به کمک تهران آلوده می‌آیند و نه مسوولان. از سه‌شنبه همین هفته، میزان آلودگی هوا به گفته مدیر کل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی بیشتر می‌شود، هرچند که تا پیش از این هم هوای تهران در وضعیت مناسبی نبوده، اما انگار مسوولان بیشتر از تهران به آلودگی عادت کرده‌اند.

به گزارش جام جم آنلاین حالا که کمیته مواقع اضطراری آلودگی هوا هم جلسه‌ای تشکیل نمی‌دهد این شبهه بیشتر به واقعیت نزدیک می‌شود که تنها وظیفه این کمیته به اعلام تعطیلی مدارس و ادارات محدود شده است.

انگار همین دیروز بود، دو هفته پیش را می‌گوییم، وقتی آلودگی هوای تهران در شرایط هشدار قرار گرفت و در برخی مناطق تا حد اضطرار هم پیش رفت.

آن روزها وقتی تعداد بیماران قلبی و تنفسی بیمارستان‌ها و مراکز اورژانس افزایش یافت و آلودگی هوا به حدی رسید که هاله گردوغبار خاکستری رنگ تماشای برج میلاد را از شهروندان تهرانی گرفت، آن وقت بود که دیگر جایی برای پنهان‌کاری در خصوص افزایش آلودگی هوای تهران باقی نماند.

آن وقت بود که سازمان‌های مسوول از استانداری گرفته تا محیط زیست و شهرداری به تکاپو افتادند تا با تعطیلی‌های پی‌درپی، کاهش ساعت کار ادارات دولتی و افزایش محدودیت‌های ترافیکی از آلودگی هوای تهران بکاهند.با وزش اولین باد و بارش نه چندان طولانی باران بر آسمان تهران آلودگی هوا از شرایط هشدار خارج شد و درست از آن زمان بود که همه چیز به حالت اول بازگشت.

حالا ازآن روزها حدود ۲ هفته می‌گذرد و بر اساس اعلام مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران از آن زمان تاکنون هنوز هم شاخص آلاینده‌های ذرات معلق و آلودگی هوای تهران در شرایط ناسالم قرار دارد، اما انگار دیگر این موضوع نگرانی هیچ مسوولی را بر نمی‌انگیزد.

انگار باید عادت کنیم که به زندگی مسالمت‌آمیز و انجام امورات روزمره در شرایط هشدار آلودگی هوا ادامه دهیم و در این میان به نظر می‌رسد مسوولان سازمان‌ها و دستگاه‌های متولی آلودگی هوا ترجیح می‌دهند با سکوت در این زمینه به نگرانی‌های شهروندان از بابت آلودگی هوا نیفزایند.

پنهان‌کاری در اطلاع‌رسانی

بررسی گزارش‌های هفته‌های اخیر شرکت کنترل کیفیت هوای تهران از وضعیت آلودگی هوای پایتخت نشان می‌دهد در این مدت آلودگی هوا تقریبا هر روز در شرایط ناسالم (هشدار) قرار داشته است بدون این‌که اطلاع‌رسانی در این زمینه برای شهروندان انجام شود.

گویی مسوولان نگرانند مبادا با اطلاع‌رسانی در خصوص وضعیت آلودگی هوا به شهروندان حساسیت‌ها برانگیخته شود.

این در حالی است که به نظر می‌رسد بی‌تفاوتی سازمان‌های مسوول در خصوص آلودگی هوا به شهروندان این روزها صرفا به موضوع اطلاع‌رسانی ختم نشده به طوری‌که مسوولان تصمیم‌گیرنده در خصوص تشکیل کمیته مواقع اضطرار آلودگی هوا نیز همت و رغبت چندانی به تشکیل مجدد این کمیته و جمع کردن اعضای آن دور هم ندارند.

این همان نکته‌ای است که مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران نیز به آن اذعان دارد و با وجود این‌که تلاش می‌کند به طور مستقیم انگشت اتهام را به سوی سازمان یا مسوول خاصی نشانه نرود، اما تاکید می‌کند: انگار موضوع آلودگی هوای تهران دچار روزمرگی‌ها شده است و بتدریج می‌رود تا به موضوعی عادی برای مسوولان و شهروندان تبدیل شود.

یوسف رشیدی به نکته نگران‌کننده‌ای نیز اشاره کرده و می‌گوید: از همان روزی که محدودیت‌های تردد در تهران برداشته شد تاکنون تقریبا هر روز در شرایط ناسالم قرار داشته‌ایم و پایتخت در این مدت اصلا از شرایط ناسالم خارج نشده است که حالا دوباره نگران این باشیم که در شرایط ناسالم قرار بگیرد!

رشیدی توضیح می‌دهد: تنها کاری که او و همکارانش در شرکت کنترل کیفیت هوای تهران می‌توانند انجام دهند، این است که وضعیت آلودگی هوای تهران را برای اطلاع‌رسانی به شهروندان به طور روزانه روی سایت این شرکت قرار دهند، اما اعلام شرایط هشدار یا اضطرار آلودگی هوا در حیطه وظایف این شرکت نبوده و تنها وظیفه کمیته مهار است.

این مقام مسوول در شهرداری تهران با اشاره به این‌که شرکت کنترل کیفیت هوای تهران تنها یک عضو از چندین عضو کمیته مواقع اضطراری آلودگی هواست، توپ را به زمین مسوولان استانداری و محیط زیست استان تهران انداخته و تصریح می‌کند: تصمیم‌گیری در خصوص تشکیل جلسات کمیته مواقع اضطرار آلودگی هوا به عهده استانداری تهران یا دبیر کمیته مهار آلودگی هوا (مدیرکل محیط زیست استان تهران) است.

رشیدی تعجب می‌کند از این‌که چرا با وجود این‌که هوای تهران طی ۲ هفته اخیر همچنان در شرایط ناسالم قرار داشته و این وضعیت حداقل تا پایان هفته نیز بر تهران حاکم خواهد بود، اما مسوولان استانداری تهران هنوز ضرورتی برای تشکیل کمیته مواقع اضطرار آلودگی هوا احساس نکرده‌اند.

کارگروه آلودگی نشستی ندارد

مدیرکل محیط زیست استان تهران با اشاره به این که هوای تهران هنوز به شرایط اضطرار نرسیده است، گفت: کارگروه آلودگی هوا جلسه‌ای برگزار نکرده و قصد برگزاری نشست اضطراری را نداریم. رسول علی‌اشرفی‌پور در گفت‌وگو با مهر گفت: شاید برای هماهنگی بیشتر اعضای کارگروه مواقع اضطرار آلودگی هوا تماس‌هایی با هم داشته باشند ولی در شرایطی که آلودگی هوا به حالت اضطرار درنیامده، نیازی به نشست نیست.

با این حال، معاون عمرانی استاندار تهران با اشاره به تشدید آلودگی هوا از تشکیل نشست کارگروه کاهش آلودگی هوای تهران در روز یکشنبه خبر داده بود.

محمدرضا محمودی با اعلام این که کارگروه کاهش آلودگی هوا قرار است روز یکشنبه (دیروز)‌ تشکیل جلسه دهد، گفت: حدود ۳۰ پیشنهاد پیشگیرانه جامع در این کارگروه در دست بررسی است که باید به مصوبه و قانون تبدیل شود.

افزایش آلودگی هوا از سه‌شنبه

نگرانی‌ها از بابت عدم حساسیت سازمان‌های مسوول در بحث آلودگی هوا از یک سو و عدم اطلاع‌رسانی به شهروندان از سوی دیگر در حالی همچنان وجود دارد که گزارش‌های سازمان هواشناسی از افزایش آلودگی هوای تهران از روز سه‌شنبه خبر می‌دهد.

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی در گفتگو با فارس با بیان این‌که طی روزهای سه‌شنبه، چهارشنبه و پنجشنبه چگالی آلاینده‌های هوا در تهران افزایش می‌یابد، می‌گوید: برای سایر شهرهای صنعتی نیز افزایش آلاینده‌ها پیش‌بینی می‌شود، اما شرایط آنها مشابه تهران نیست. به گفته پرویز رضازاده، از روز سه‌شنبه افزایش دما را در تمام کشور خواهیم داشت که نفوذ آن از غرب به شرق کشور است. نگرانی‌ها هنگامی بیشتر می‌شود که این کارشناس هشدار می‌دهد تا اواخر هفته از بارندگی در تهران خبری نیست و همین موضوع احتمال افزایش آلاینده‌های هوا در پایتخت را بیشتر می‌کند. مدیرکل پیش‌بینی سازمان هواشناسی و مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران در حالی نسبت به افزایش آلودگی هوای تهران طی روزهای آینده هشدار می‌دهند که استانداری و اداره کل محیط زیست استان تهران به عنوان مرجع اصلی تصمیم‌گیرنده در خصوص تشکیل کمیته مواقع اضطرار آلودگی هوا سیاست سکوت در پیش گرفته‌اند.

میزان آلاینده‌ها

بر اساس اعلام مرکز هماهنگی اطلاع‌رسانی آلودگی هوا آلاینده ذرات معلق در هوای تهران همچنان فراتر از حد مجاز است و هوا در شرایط ناسالم قرار دارد.

براساس اطلاعات رسیده از ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوای شهر تهران بر میزان غلظت آلاینده‌ها به غیر از آلاینده مونوکسیدکربن نسبت به روز دو روز گذشته در همین ساعات افزوده شده است.

همچنین در میزان غلظت آلاینده‌های دی‌اکسید نیتروژن تغییری ملاحظه نمی‌شود. به این ترتیب میانگین غلظت آلاینده ذرات معلق کمتر از دو و نیم میکرون فراتر از حد مجاز بوده و شاخص کیفیت هوا هم‌اکنون در شرایط ناسالم است.

گزارش هواشناسی حاکی از آسمانی صاف با غبار صبحگاهی است به این ترتیب انتظار می‌رود شاخص کیفیت هوا در شرایط ناسالم باقی بماند.

توصیه می‌شود افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی و ریوی، سالمندان و کودکان باید فعالیت‌های طولانی مدت در فضای باز را کاهش دهند.

هیچ نظری موجود نیست:

سخني كه بايد شنيد...
آخرین خبرها درباره پایگاه اینترنتی ما:
* بخش اس ام اس های ما: 09371942499 برای دریافت اطلاعات بیشتر اینجا کلیک نمایید.
* آدرس جدید ما: www.irnewage.blogfa.com
* آدرس جدید ورودی ما:
newageinternational.co.cc و co.cc.عصرجدید
* آخرین خبرهای تغییرات فرکانس ها و کوچکترین جزئیات را در اینجا ببینید.
* عصر جدید گروهی کار می کند... (درباره گروه ما)
* به احترام ماه محرم، قسمت دانلودهای عصرجدید فعلا به روز نخواهد شد و فقط "اخبار" و "تغییرات فرکانس ها" به روز می شوند
* آدرس جدید ورودی ما: www.irnewage.tk