کار ما شاید این است. که میان گل نیلوفر و قرن پی آواز حقیقت بدویم
سهراب سپهري
اینترنت همراه - مودم edge

ويژه ها (یاس : به خاطر من...)

 صفحه ویژه ما 

نقد و بررسی آهنگ به خاطر من یاس
یاس ؛ معلمی با درس های زندگی ...
یاس ؛ کسی  که وقتی اسمش میاد همه به یاد مردی خوش اخلاق ، فروتن ، با چهره ای معصوم می افتن که از  اجتماع و مشکلات میگه .  دلیل این امر کاملا" مشخصه ، بیان مشکلات اجتماع ... کسی که از قدیمی های رپ فارسی هست و با آهنگهاش نشون داده میتونه رپ واقعی رو در ایران بیشتر از این به مردم معرفی کنه و سهم زیادی در این امر داشته . کسی که با نگاهی کوچک به آرشیو آهنگهاش میشه به اجتماعی بودنش پی برد . یاس قبل از این آهنگ با آهنگهایی مثل : درکم کن ، با من باش ، دلت دریاست ، پیاده میشم و... و با موضوعات اجتماعی خودش تونست رضایت خیلی ها رو جلب کنه ، البته او در کنار آهنگهای اجتماعی خودش آهنگهایی در سبک لاو ، دیس لاو و وطن پرستی هم داشته . یکی از نقاط قوت یاس در آهنگهاش داستانی بودن آهنگهاش هست که  موضوع رو چه از نظر شروع شدن و پایان آهنگ و چه از نظر بیان  تعریف خط داستانی آهنگ فوق العاده بیان میکنه ، این نقطه قوت در کنار  انتقال احساس و بالا پایین بردن صدا که یاس در این مورد بی نظیر عمل میکنه تاثیر زیادی روی یک فرد میگذاره و در نهایت داشتن تکستهای ساده اما در عین حال بسیار زیبا باعث ارتباط برقرار کردن بیشتر او با مخاطب میشه . همه ی این عوامل در کنار هم باعث شده او نه تنها در موسیقی زیر زمینی بلکه بین مردم هم محبوبیت و معروفیت کسب کنه . یاس را میتوان معلمی با درسهایی توصیف کرد که درس های زندگی او نیـاز به نیمکت ، کلاس ، حفظ کردن و نوشتن روی تخته ندارد ؛ بلکه حرفهای او در دل بسیـاری هک شده است ...



مقدمه درباره یاس و آهنگ به خاطر من :
یاس باز هم با یک موضوع اجتماعی دیگه نشون داد در این سبک و در انتخاب موضوعات اجتماعی تبحر خاصی داره . او در این آهنگ در زمینه شعر آهنگ و انتقال احساس پیشرفت بیشتری داشته است . آهنگ " به خاطر من " از لحاظ استایل ، و ریتم کار شبیه آهنگ پیاده میشم بود اما با این حال باز هم حرفهای زیادی برای گفتن داشت . پس از مشکلات و کار های زیاید که روی آهنگ انجام شد ، این آهنگ بیرون اومد و  موفقیت چشم گیری یافت . با شنیدن اسم آهنگ حدسهایی مبنی بر لاو ، دیس لاو بودن آهنگ زده شد که با پخش شدن آهنگ مشخص شد آهنگ با موضوع طلاق هست . از نکات جالب توجه آهنگ دید یاس در آهنگ هست ؛ به طوری که یاس در این آهنگ خودش را جای اون فرد گذاشته و داستان رو از دید او بیان میکنه طوری که شنونده احساس میکنه اون اتفاق واقعا" برای یاس افتاده !  از قبل خبر وجود سورپرایز بودن آهنگ به گوش میرسید که شاید یکی از سورپرایز های آهنگ همین موضوع آهنگ بوده باشه و اما سورپرایز اصلی هنوز مشخص نشده که میتونه کلیپ این کار باشه ، امیدواریم همینطور باشه ...  در ادامه به نقد و بررسی جزئی تـر این آهنگ میپردازیم .

مشخصات آهنگ :
آهنگ شامل 3 ورس ، 2 کروس و یک اوترو هست ، مدت زمان آهنگ نیز 4 دقيقه و 27 ثانیه هست  .


  ورس 1 :
نگــــاهی عمیــــق به تقـــــویم سـر رسیدش ▪ فهمیــــد وقـــــت تفـــــــریح سـر رسیده
سر درگــــــم ، تو کوچه هــــــا سرگـــــــردون ▪ کــــــاش میشد خدا قدیمـــــا رو برگردونه
گذشته هایی که تو زمــــــــان حـــــــــال مرده ▪ جوونی که تو چشمــاش یه فرد سالخورده
و اون قربـــــانی منم که حالا تقریبــــــا" باختم ▪ از آدمـــــــای اطــــــرافم اهریمن ساختم
از پدر مادر هیــــچ خیــــــــری وقتی من نبینم ▪ انتظـــار داری دیگرانو اهـــــریمن نبینم ؟!
عشقـو از کجــــــا ببینم من با دو تــــا چشم ؟ ▪ از پدر مادری که میخـــوان جــــدا بشن ؟!
به مــــــا که رسیــد ، دنیــــــــا دهن بــــاز کرد ▪ دردو ریخت رو سرم و منـــو بر انداز کــــرد
من تـو دلـــــــم از شما داشتم تصــــویر با هم ▪ تیکه پـــــاره شدم از این تصمیــــم نا حق
وقتی دنیـــــا اینو میخواد که مخصوصا" بسوزم ▪ چیکـــار کنم ؟ دلمـــو با نخ سوزن بدوزم ؟
این دفعه منم که دارم شمـا رو نصیحت میکنم ▪ من یه مردم که دارم دائمـــا وصیت میکنم
بررسی کلی ورس 1 از لحاظ محتوا و اجرا :
ورس 1 با لحنی آروم شروع میشه و یاس شروع به توصیف حال و روز یک بچه طلاق میکنه . از بیت چهارم  همزمان با عوض شدن دید آهنگ  صدا و استایل قوی تر از قبل میشه و Beat هم با یه پاساژ مناسب ، آمادگی برای استایل قوی تر رو تشدید میکنه . از زبان فرزند طلاق ادامه میده و شروع به توصیف و گلگی از نداشتن خانواده و حسرت داشتن یک خانواده و بی اعتماد شدنش نسبت به بقیه میگه و با یک تشبیه بسیار زیبا اونها رو اهریمن خطاب میکنه و در بیت بعد دلیل اینکه چرا بقیه رو اهریمن میبینه رو بیان میکنه . سوالات و افکارش که در اون نامهربانی ها ، بی عدالتی هایی که به او شده رو با حالت اعتراضی بیان میکنه . هر چه از زمان آهنگ میگذره صدا و استایل قوی تر ، احساسی و اعتراضی تر میشه . در دو بیت آخر ورس  صدای گیتار الکتریک و صدای آواهای یک فرد به Beat اضافه میشه که به زیبایی و القای حس بسیار کمک کرده . شاه بیت رو میشه " وقتي‌ دنيا اينو میخواد که مخصوصاً بسوزم // چي‌ کار کنم؟ دلمو با نخ سوزن بدوزم؟  "  دانست . 

کروس 1 :
یه بــارم دنیــــــــارو از نگـــــــــــــاه مـن ببینین یه بــارم شده پـــای صـــدای مـن بشینین
بیـــــاین به خاطــــــــر من یه راه حــــل بچینین بیاین دستــــامونــو در کنــــــار هم بگیریم
یه بـــــار ، دنیـــــــارو از نگــــــــــــاه مـن ببینین یه بــــار ، یه بار پـــای صــدای من بشینین
بیـــــاین به خاطــــــــر هــم یه راه حــل بچینین بیاین دستــــامونــو در کنــــــار هم بگیریم
بررسی کلی کروس از لحاظ محتوا و اجرا :
در کروس کار یاس این رو توصیف میکنه که خودتون رو جای بزارید یا حداقل حرفای من رو گوش کنین . بیاین باز هم باهم یکی بشیم و یه راه حل پیدا بکنیم . در کروس یک حس گلگی و امید وجود داره که با استایل و صدایی آروم و آرامش بخش کروس اجرا میشه . به گفته خیلیها بهتر بود کروس با استایلی خشن تر اجرا میشد که این موضوع سلیقه ایه اما باید این رو در نظر داشت که ورسهایی که با احساس و قدرت بیان میشه لازمه در کروس حالت آروم تری برای حس گلگی و امید وجود داشته باشه که این تضاد در کنار هم زیبا بشه . Beat هم کاملا به آدم احسـاس آرامش رو میده و هماهنگ با استایل یـاس هست .
ورس 2 :
میخوام بدونم شما چه کــــاری برام کــردین ؟ ▪ به جز اینکه فـــــــردای منو خراب کردین ؟
نمیخـــوام بـــــرم پی مــــواد و خلاف سنگین ▪ ولی به خـــــدا یه خط صـــافه نــوار مغزیم
نه نــــاله نه داد و هــــــــــــــوار نداره تــــــاثیر ▪ دوای شبـــــــای تباهم تمـــــــام مستی
منو یــــــادتون رفـــته خیلی حـــــــواس پرتین ▪ امیــــــد منـــو شمــــا نقـش بر آب کردین
من دیــــــوانه وار تشـــــنه ی نــــــــــــوازشم ▪ نمیخوام منو دعــــا کنین تو نمـــــــاز شب
تو خواسته هـــام همه ی نیـــــــــــازارو دیدی ▪ بگـو جواب این فــــــرزند بی آزارو میدی ؟
بــابــا تو بت منی ، یعنی تـــــــــــو خــود منی ▪ حـــــال میکنم وقتـــی میبینم دور همیم
بدون شما ، تنهــــــــام و دریـــــغ از یه دوست ▪ به خـودم میگم که تو آتیـش حقیقت بسوز
بررسی کلی ورس 2 از لحاظ محتوا و اجرا :
در این ورس دردل و دل ها پرسش ها و حرفهای فرزند خطاب به پدر و مادرش هست که با احساس تر و با اعتراض بیشتری نسبت به ورس و 1 خوانده شده .  هر چه جلوتر میریم استایل و احساس قوی تر میشه  که به زیبایی کار اضافه کرده و تونسته کاملا" احساس فرزند طلاق رو نشون بده . از بیت 5 باز هم آوا ها به آهنگ اضافه میشه که به احساسی تر شدنش کمک کرده . شاه بیت این ورس رو میشه " من ديـوانه ور تشنه نوازشم // نمي‌خوام منو دعــا کنين تو نمـاز شب" دانست .

کروس 2 :
یه بــارم دنیــــــــارو از نگـــــــــــــاه مـن ببینین یه بــارم شده پـــای صـــدای مـن بشینین
بیـــــاین به خاطــــــــر من یه راه حــــل بچینین بیاین دستــــامونــو در کنــــــار هم بگیریم
یه بـــــار ، دنیـــــــارو از نگــــــــــــاه مـن ببینین یه بــــار ، یه بار پـــای صــدای من بشینین
بیـــــاین به خاطــــــــر هــم یه راه حــل بچینین بیاین دستــــامونــو در کنــــــار هم بگیریم

ورس 3 :
خیلی وقته این ســوال ، توی مغزمه از قــدیم ▪ چــــرا ؟ چــــرا رفتین تو اون محضـــر لعنتی ؟
ســوال که نــه ، کلـــی عقــــــــــــده تــــومه ▪ که توی شبـــای تنهـــــایی مثل جغــد شومه
من یه جــــــــوون ضعیفم دلم بی طاقته هنوز ▪ چرا اینجــــام وقتی نداشتین لیـاقـــت منو ؟!
باشه ، بــــالا ســــر منم یکی هست ببیــــن ▪ منو از خدا گرفتین میخواین به کی پس بدین ؟
به این جمــاعت گـــــرگ ؟ این امـــانت توست ▪ مــــادر این ثمــــر بیــــــداری شبـــانته خوب
چقد جلــوی دیگــــــران بخوام راز داری کنم ؟ ▪ چقد من توی دستای شما پاس کاری شدم؟
چقد از ترس بعد جـــــــــــدایی توهم بگیرم ؟ ▪ چقد دیگران منو به چشــــــم ترحـــم ببینن ؟
منو ببین ، یه بیمـــــــارم یه بی تـــاب یه غریب ▪ بچه نیستم واسه گریه هام یه تیتــاپ بخرین
مـادر قصه هــات بودن واسه مــــــــا دوای درد ▪ آخـــرش میمـــــردن همه ی آدمـــــــــای بد
بــا طــــــلاق شمـــــا منم میشـــم آدم بـــده ▪ بیــــــــا خـوبی کن و بـــد بودنو یــــادم نـــده

بررسی کلی ورس 3 از لحاظ محتوا و اجرا :
این بار ورس  از اول با حالتی اعتراضی  و محکم شروع میشه . با حالت گله و شکایت ،  اعتراض ،  و طرح پرسش هایی که نیمی از ورس از همین پرسشها تشکیل شده ، که همگی اینها اعتراضی هستن و این اعتراض به خانواده بیش از پیش شدت میگیره .  یکی دیگه از قسمتهای زیبای آهنگ قسمتی هست که میگه : شما من رو از خدا گرفتین و میخواین به همین راحتی من رو ول کنید و خطاب به مادرش ادامه میده  :  تو که برای من زحمت کشیدی ( ثمره ی بیداری شبانه ) تا به اینجا برسم الان به راحتی میخوای من رو به جماعت گرگی که دور و برم هستن بسپری ؟    از نکات قوت این ورس وجود قافیه های جذاب استفاده از نیش و کنایه هست و کل ورس با حالت غم و اندوه اجرا شده که باید به یاس ته خاطر موفقیتش در انتقال احساس تبریک گفت . یکی دیگه از شاه بیت های آهنگ ، بیت "باشه ، بالا سر منم يکي‌ هست ببين// منو از خدا گرفتين ميخواين به کي‌ پس بدين؟ " هست . همینطور بیت " منو ببين يه بيمارم يه بي‌تاب يه غريب // بچه نيستم واسه گريه هم يه تي‌ تاپ بخرين " که با کنایه و زیبایی گفته شده و میگه  حال و روز من رو ببین و جواب من رو بده که با این کارتون چه ضربه ای خوردم ، بچه نیستم که من رو بخوای با یه تیتاپ آروم کنید و این ضربه فراموش شدنی نیست . در دو بیت آخـر با اضـافه شدن آوا هـایی با مـادرش صحبت میکنه و از مـادرش درخواست میکنه که به او و نتیجه کـاری که میکنه توجه کنه ...

اوترو :
ه ه ه ه ... نه که فکر کنین تو این قصه بد شدم
نه ... اصلا شاید نباید این حرفارو میزدم! ... شاید جدایی تنها راه نجات زندگیتونه !
 هه ... شـــــــــاید به جـــــــــایی رسیـــــدین که نمیتونین بـــــا هم ادامه بدین ...
شـــــــــــــــــایــــــــــــــدم ..... ه ه ه ه ه ..... نمیـــــــــــدونــــــــــــــم  ..... !!!
Beat کاملا هماهنگ با آرامشی که صدای یاس داره حرکت میکنه و با یک حالت سر درگمی آهنگ رو تموم میکنه .


بررسی فنی آهنگ :
آهنگ سازی کار با سعید شمس بوده که بسیار موفق  و فوق العاده عمل کرده . از آهنگهای دیگری که سعید شمس آهنگسازی اونها رو بر عهده داشته میشه به با من باش ، پیاده میشم ، و دکلمه شیخ حیله گر اشاره کرد . از نکات قابل توجه در آهنگسازی سعید شمس توجه زیاد به احساسی بودن آهنگ هست که تاثیر به سزایی روی آهنگ میگذاره . آهنگسازی کار با سازهای زنده انجام شده که به زیبایی کار افزوده است . در آهنگ از ساز زنده سه تار با نوازش رضا صوفی و پیانو و درام و کیک که به صورت دستی زده شده  استفاده شده است . آواهای زیر صدای آهنگ هم توسط اشکـان انجام شده که به موزیک حال و هوای دلنشینی میبخشه . در کل آهنگسـازی و میکـس مستر این کار نمره قـابل قبـولی میگیره .


نقد و بررسی کلی آهنگ :
آهنگی با موضوع طلاق که حتی برای کسانی که بچه ی طلاق نیستن بسیار درد آور و تاثیر گذار بود . آهنگ از لحاظ اجرا بی نقص بود و یاس تونسته بود به موقع صداش رو بالا پایین کنه و به خوبی احساس غم و اندوه ، اعتراض رو نشون بده . از لحاظ قافیه بندی هم آهنگ موفق بوده گرچه در ورس 2  بیشتر سعی شده به معنی توجه بشه تا قافیه بندی هر چند در این ورس شاهد قافیه ها و کلمات هم آوا زیبایی بودیم . شعر کار چه از نظر معنایی و چه از نظر به کار بردن نیش و کنایه فوق العاده بوده و شاهد پیشرفت بیشتر  یاس در تکست نویسی هستیم . از نقاط ضعف آهنگ میشه به شبیه بودن استایل ، شروع و پایان  " به خاطر من " با آهنگ " پیاده میشم " هستیم که البته این نقطه ضعف با استفاده از آوا ها و حس بیشتر در آهنگ کمی بر طرف شده است . به طور کلی آهنگ به خاطر من بدون شک از ماندگارترین و قوی ترین کار های یاس عزیز بود که چندین ساله که واقعا" به بهترین نحو ممکن داره درد های اجتماع ما رو بازگو میکنه . همینجا به یـاس عزیز تبریک میگیم .


دانلود آهنگ :
تکست آهنگ :
ورس ۱ :
نگاهی عمیق به تقویم سر رسیدش // فهمید وقت تفریح سر رسیده
سر درگم ، تو کوچه ها سرگردون // کاش میشد خدا قدیمارو برگردونه
گذشته هایی که تو زمان حال مرده // جوونی که تو چشماش یه فرد سالخورده
و اون قربانی منم که حالا تقریبا باختم // از آدمای اطرافم اهریمن ساختم
از پدر مادر هیچ خیری وقتی من نبینم // انتظار داری دیگرانو اهریمن نبینم؟!
عشقو از کجا ببینم من با دو تا چشم؟ // از پدر مادری که میخوان جدا بشن؟!
به ما که رسید ، دنیا دهن باز کرد // دردو ریخت رو سرم و منو بر انداز کرد
من تو دلم از شما داشتم تصویر با هم // تیکه پاره شدم از این تصمیم نا حق
وقتی دنیا اینو میخواد که مخصوصا بسوزم //چیکار کنم؟ دلمو با نخ سوزن بدوزم؟
این دفعه منم که دارم شما رو نصیحت میکنم // من یه مردم که دارم دائما وصیت میکنم
کروس :
یه بارم دنیارو از نگاه من ببینین // یه بارم شده پای صدای من بشینین
بیاین به خاطر من یه راه حل بچینین // بیاین دستامونو در کنار هم بگیریم
یه بار ، دنیارو از نگاه من ببینین // یه بار ، یه بار پای صدای من بشینین
بیاین به خاطر هم یه راه حل بچینین // بیاین دستامونو در کنار هم بگیریم
ورس ۲ :
میخوام بدونم شما چه کاری برام کردین؟ // به جز اینکه فردای منو خراب کردین؟
نمیخوام برم پی مواد و خلاف سنگین // ولی به خدا یه خط صافه نوار مغزیم
نه ناله نه داد و هوار نداره تاثیر // دوای شبای تباهم تمام مستی
منو یادتون رفته خیلی حواس پرتین // امید منو شما نقش بر آب کردین
من دیوانه وار تشنه ی نوازشم // نمیخوام منو دعا کنین تو نماز شب
تو خواسته هام و همه ی نیازارو دیدی // بگو جواب این فرزند بی آزارو میدی؟
بابا تو بت منی ، یعنی تو خود منی // حال میکنم وقتی میبینم دور همیم
بدون شما ، تنهام و دریغ از یه دوست // به خودم میگم که تو آتیش حقیقت بسوز
کروس :
یه بارم دنیارو از نگاه من ببینین // یه بارم شده پای صدای من بشینین
بیاین به خاطر من یه راه حل بچینین // بیاین دستامونو در کنار هم بگیریم
یه بار ، دنیارو از نگاه من ببینین // یه بار ، یه بار پای صدای من بشینین
بیاین به خاطر هم یه راه حل بچینین // بیاین دستامونو در کنار هم بگیریم
ورس ۳ :
خیلی وقته این سوال ، توی مغزمه از قدیم // چرا؟ چرا رفتین تو اون محضر لعنتی؟
سوال که نه ، کلی عقده تومه // که توی شبای تنهایی مثل جغد شومه
من یه جوون ضعیفم دلم بی طاقته هنوز // چرا اینجام وقتی نداشتین لیاقت منو؟!
باشه ، بالا سر منم یکی هست ببین // منو از خدا گرفتین میخواین به کی پس بدین؟
به این جماعت گرگ؟ این امانت توست // مادر این ثمر بیداری شبانته خوب
چقد جلوی دیگران بخوام راز داری کنم؟ // چقد من توی دستای شما پاس کاری شدم؟
چقد از ترس بعد جدایی توهم بگیرم؟ // چقد دیگران منو به چشم ترحم ببینن؟
منو ببین ، یه بیمارم یه بی تاب یه غریب // بچه نیستم واسه گریه هام یه تیتاپ بخرین
مادر قصه هات بودن واسه ما دوای درد // آخرش میمردن همه ی آدمای بد
با طلاق شما منم میشم آدم بده // بیا خوبی کن و بد بودنو یادم نده
اوترو :
ه ه ه ه ... نه که فکر کنین تو این قصه بد شدم
نه ... اصلا شاید نباید این حرفارو میزدم! ... شاید جدایی تنها راه نجات زندگیتونه!
... هه ... شاید به جایی رسیدین که نمیتونین با هم ادامه بدین
شایدم ... ه ه ه ه .... نمیدونم ... !

امتیاز دهی به اجزای کار :
ورس 1 :
تکست : 9.5 استایل : 9.5
ورس 2 :
تکست : 9 استایل : 9.5
ورس 3 :
تکست : 10 استایل : 10
کروس :
تکست : 9 استایل : 9
بیت : 9.5
میکس و مسترینگ : 10
تهیه کنندگان این مطالب هر کدام در بخش های خود :
طراحی کاور و کار گرافیکی Shahab ( شهاب )
نقد و بررسی کلی آهنگ Ali-Shabgir ( علی )
نقـــد و بــررسی ورسهـــــــــا و کـــــــــــــــروس  بررســــــــــی فنی ، Amin-Rapsong ( امیــن )
مقدمه ها ، نقد و بررسی ورسها و کروس  بررسی فنی ، تنظیم و ویرایش کلی MeHDii ( مهدی ) 


صفحه ویژه ما

سخني كه بايد شنيد...
آخرین خبرها درباره پایگاه اینترنتی ما:
* بخش اس ام اس های ما: 09371942499 برای دریافت اطلاعات بیشتر اینجا کلیک نمایید.
* آدرس جدید ما: www.irnewage.blogfa.com
* آدرس جدید ورودی ما:
newageinternational.co.cc و co.cc.عصرجدید
* آخرین خبرهای تغییرات فرکانس ها و کوچکترین جزئیات را در اینجا ببینید.
* عصر جدید گروهی کار می کند... (درباره گروه ما)
* به احترام ماه محرم، قسمت دانلودهای عصرجدید فعلا به روز نخواهد شد و فقط "اخبار" و "تغییرات فرکانس ها" به روز می شوند
* آدرس جدید ورودی ما: www.irnewage.tk