کار ما شاید این است. که میان گل نیلوفر و قرن پی آواز حقیقت بدویم
سهراب سپهري
اینترنت همراه - مودم edge

۱۳۸۹ شهریور ۲۳, سه‌شنبه

مناقشه بر سر مرجع صدور مجوز تخریب دماوند ادامه دارد

بعد از توقف عملیات راه‌سازی غیرقانونی، درارتفاعات قله دماوند، موضوع مرجع صادر کننده مجوز این عملیات همچنان محل مناقشه است به‌طوری که فدارسیون کوهنوردی و مقامات استانی مازندران یکدیگر را مسئول تخریب عرصه طبیعی دماوند می‌دانند.

مقامات استانی در مازندران، تخریب قله دماوند را اقدامی سامان یافته از سوی فدراسیون کوهنوردی برای نزدیک شدن جبال دماوند می دانند ولی مسئولان فدراسیون کوهنوردی، این دخالت را رد کرده و ساخت و ساز و راه‌سازی در ارتفاعات را اقدامی خارج از استاندارهای حرفه‌ای ارزیابی می‌کنند.

با این حال در حالی علی منصورنژاد رئیس شورای شهر رینه در مازندران، از متوقف شدن عملیات تخریب و راه‌سازی با ابزار دستی در دماوند خبر داد و مرجع صدور مجوز برای تخریب دماوند را فدراسیون کوهنوردی اعلام کرد که رئیس کارگروه پناهگاه‌های فدراسیون کوهنوردی کشور این اتهام را رد کرد و گفت: راه‌سازی در دماوند هیچ ارتباطی با فدراسیون کوهنوردی کشور ندارد.

علی محمد ساری خانی، با تاکید بر اینکه فدراسیون کوهنوردی مسئولیت مشخصی دارد و چنین اقداماتی را به صلاح نمی داند گفت: اگر مقامات در مازندران معتقدند کوه دماوند متعلق به جغرافیای خاصی است بیایند و مسئولیت پناهگاه‌های این کوه را نیز به عهده بگیرند و همین خدمات که ارائه می‌دهیم را به کوهنوردان ارئه دهند.

وی تاکید کرد: مقامات محیط زیست و همین طور شورای شهر رینه اگر واقعا نگران دماوند هستند، چرا جاده‌سازی‌های متعدد را که بافت طبیعت را بهم ریخته متوقف نمی‌کنند، چرا برداشت‌های صنعتی و استخراج‌های متعدد از منابع و آبهای معدنی در این کوهستان را مدیریت نمی‌کنند.

ساری خانی اضافه کرد: فدراسیون کوهنوردی از ساخت‌و ساز و راه‌سازی در دماوند بی‌اطلاع بود و در لحظه ای که خبر به دستمان رسید، جلوی کار را گرفتیم و نیروهایی به منطقه اعزام کردیم که منجر به درگیری با متخلفان شد و خودمان خبر آن را رسانه‌ای کردیم.

از سوی دیگر علی منصورنژاد رئیس شورای شهر رینه گفت: نامه نگاری به مقامات کشوری و استانی برای توقف فعالیت در دماوند از سوی شورای شهر انجام شده و سازمان محیط زیست، منابع طبیعی و دستگاه قضایی در جریان انجام عملیات بدون مجوز هستند و البته باید گفت که کار راهسازی به نتیجه رسیده و تنها یک و نیم متر از راه تا وصل شدن دو منطقه سیمرغ و پنهاه‌گاه حیات وحش مانده است.

رئیس شورای شهر رینه با اشاره به فعالیت‌های فدراسیون کوهنوردی برای راه‌سازی در دماوند تاکید کرد: علیرغم اینکه اعلام شده افراد متخلف دستگی و پرونده قضایی در این خصوص تشکیل شده ولی تنها به خاطر سکته کردن یکی از کارگران افغانی به دلیل ارتفاع زدگی کار متوقف شده است.

همچنین یک محیط بان اداره محیط زیست که در ارتفاعات چهار هزار متری دماوند مشغول انجام ماموریت بود، گفت: با چشم خودم مسیر 10 کیلومتری خط افقی راه از پناهگاه سیمرغ تا پناهگاه چهار متری رینه به عرض یک و نیم متر دیدم و مسیر تقریبا تکمیل شده است.

جلال مومنی تاکید کرد: حاشیه راه ساخته شده پر است از زباله‌ها و پلاستیک‌هایی که در این ارتفاع به وسیله کارگران رها شده‌اند.

البته بر اساس بررسی‌ها و اطلاعاتی که از منطقه به‌دست آوردم حکم قضایی هنوز برای هیچ شخص صادر نشده و هیچ ممانعتی صورت نگرفته است.

از دیگر سو مسئول محیط زیست آمل و محمود آباد، گفت: عده ای با استخدام کارگران افغانی می خواستند بین دو پناهگاه سیمرغ و ارتفاعات 4 هزار متری دماوند ارتباط برقرار کنند که این مسیر طولانی 10 کیلومتری با دخالت محیط زیست و دستگاه قضایی متوقف شده است.

بهمن صادق‌نژاد اضافه کرد: پرونده افراد دستگیر شده در دست بررسی است و باید مشخص شود مرجع اصلی که مجوز این تخریب را داده کدام مرجع است.

اگر کوه را یک عرصه طبیعی تلقی کنیم متولیان خاص خود را دارد که طبق قانون زیر مجموعه سازمان منابع طبیعی باید باشد و اگر به مقوله حفاظتی عرصه های طبیعی توجه کنیم، مسئولیت کوه دماوند با سازمان محیط زیست است.

وی با اشاره به ضرورت فعالیت‌های کوهنوردی در دماوند افزود: اینکه دماوند جایی برای کوهنوردی کوهنوردان است، به این معنی نیست که این کوه در مالکیت آنهاست و آنها می‌توانند هر اقدامی انجام دهند.

بنابراین اگر جایی می خواهند وارد شوند باید حتما از دستگاه‌های مسئول مجوز دریافت کنند.

مسئول اداره محیط زیست آمل تاکید کرد: کوهنوردان بارها با زباله‌های تولیدی خود کوه را آلوده کرده‌اند و بارها از ارتفاعات بالای 3 هزار متر کسیه‌های زباله جمع‌آوری شده که تنها پای کوهنوردان به آنجا می‌رسیده است و باید این مسأله را تذکر داد که کوهنوردی فرهنگ خاص خود را می‌خواهد.

صادق‌نژاد، با اشاره به اینکه دماوند نشان ملی و اثری طبیعی ملی و پذیرفته شده است، افزود: افتخار ایران زمین امروز مورد تخریب قرار گرفته و همه باید مسئولیت‌های خود را در قبال این اثر طبیعی انجام دهند و ما به فدراسیون کوهنوردی دیگر اجازه نمی‌دهیم بدون مجوز اقدام به هیچ فعالیتی بکند.

همچنین ساری خانی، مسئول کارگروه پناهگاه‌های فدراسیون کوهنوردی گفت: فدراسیون کوهنوردی هرگز بدون مجوز چنین فعالیتی انجام نمی‌دهد و باید دستگاه قضایی مشخص کند فردی که اقدام به این ساخت وساز کرده از طرف چه کسی و با چه مجوزی این تخریب را انجام داده است.

وی با اشاره به اینکه شورای شهر رینه مشکلاتی را برای فدراسیون کوهنوردی ایجاد کرده افزود: ما مسئول هستیم که کوهنوردانی که از سراسر جهان برای صعود به دماوند می‌آیند را ساماندهی کنیم اما در مناطقی در مازندران مانند شهر رینه با مشکلات متعددی مواجه هستیم که بیشتر با آبروی کشور و فدراسیون کوهنوردی ایران در اراتباط است.

هیچ نظری موجود نیست:

سخني كه بايد شنيد...
آخرین خبرها درباره پایگاه اینترنتی ما:
* بخش اس ام اس های ما: 09371942499 برای دریافت اطلاعات بیشتر اینجا کلیک نمایید.
* آدرس جدید ما: www.irnewage.blogfa.com
* آدرس جدید ورودی ما:
newageinternational.co.cc و co.cc.عصرجدید
* آخرین خبرهای تغییرات فرکانس ها و کوچکترین جزئیات را در اینجا ببینید.
* عصر جدید گروهی کار می کند... (درباره گروه ما)
* به احترام ماه محرم، قسمت دانلودهای عصرجدید فعلا به روز نخواهد شد و فقط "اخبار" و "تغییرات فرکانس ها" به روز می شوند
* آدرس جدید ورودی ما: www.irnewage.tk