کار ما شاید این است. که میان گل نیلوفر و قرن پی آواز حقیقت بدویم
سهراب سپهري
اینترنت همراه - مودم edge

۱۳۸۹ شهریور ۲۳, سه‌شنبه

زن آمریکایی بازداشت شده در ایران آزاد شد

سارا شورد، یکی از سه آمریکایی بازداشت شده در ایران با ارائه “ضمانت نامه بانکی” از زندان آزاد شد و به قصد پیوستن به مادرش در کشور عمان، با هواپیما به سوی این کشور پرواز کرد.

روابط عمومی دادسرای عمومی و انقلاب تهران امروز سه شنبه ۲۳ شهریور (۱۴ سپتامبر) با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد که بازپرس پرونده خانم شورد با موافقت دادستان تهران، دستور آزادی را صادر کرده است؛ اما قرار بازداشت شین بائر و جاشوا فتال، دو آمریکایی دیگر که همراه خانم شورد بازداشت شده بودند به مدت دو ماه دیگر تمدید شده است.

باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا از آزادی خانم شورد استقبال و در مورد آزادی آقای بائر و آقای فتال ابراز امیدواری کرده است.

ساعاتی پس از آزادی خانم شورد، لیویا لئو آگوستی، سفیر سوئیس در تهران که حافظ منافع دولت آمریکا در ایران است، اعلام کرد که خانم شورد ایران را به مقصد عمان ترک کرده است.

خانواده های شورد، بائر و فتال در اطلاعیه ای به مناسبت آزادی خانم شورد نوشتند: “ما مسئولان ایرانی را به دلیل رأفتی که در مورد پرونده سارا نشان دادند ستایش می کنیم و بار دیگر از آنها می خواهیم که تنها اقدام درست ممکن را انجام دهند و شین و جاش را هم فورا آزاد کنند”.

در اطلاعیه دادسرای تهران به ارائه “ضمانت نامه بانکی دال بر تودیع وثیقه” ۵۰۰ میلیون تومانی برای خانم شورد اشاره شده، اما روشن نیست که این وثیقه توسط چه کسی تودیع یا تضمین شده است.

مسعود شفیعی، وکیل خانم شورد به بی بی سی فارسی گفت که نمی تواند هویت تودیع کننده وثیقه را آشکار کند.

او گفت که “شخص خاصی که ایرانی هم نیست” تودیع وثیقه را تقبل کرده و “دولت یا سفارتی” این وثیقه را تودیع نکرده اند.

پی جی کراولی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا پیش تر گفته بود که دولت این کشور وثیقه تعیین شده برای خانم شورد را پرداخت نخواهد کرد، زیرا پرداخت وثیقه برای شهروندان آمریکایی در خارج از این کشور، روال معمول این دولت نیست.

او در عین حال گفت که دولت آمریکا آزادی هر سه شهروند آمریکایی دستگیر شده در ایران را به طور جدی پیگیری می کند.

خانواده خانم شورد از طریق سفارت سوئیس در تهران به مقامات قضایی ایران اطلاع داده بودند که توانایی تأمین چنین وثیقه سنگینی را ندارند و خواستار لغو یا کاهش مبلغ قرار وثیقه شده بودند.

همچنین انتقال وجه مورد نیاز به ایران برای تأمین این وثیقه با توجه به تحریم های بانکی موجود علیه این کشور دشوار به نظر می رسید.

دولت ایران پیش از عید فطر اعلام کرده بود که هر سه شهروند آمریکایی بازداشت شده را به مناسبت این عید مذهبی آزاد خواهد کرد، اما بعد مقامات قضایی این خبر را تکذیب کردند و گفتند که تصمیم گیری در این مورد در انحصار قوه قضائیه ایران است و دولت نمی بایست در این مورد دخالت کند.

خانواده خانم شورد می گویند که او بیمار است و ممکن است به بیماری سرطان مبتلا شده باشد.

هیچ نظری موجود نیست:

سخني كه بايد شنيد...
آخرین خبرها درباره پایگاه اینترنتی ما:
* بخش اس ام اس های ما: 09371942499 برای دریافت اطلاعات بیشتر اینجا کلیک نمایید.
* آدرس جدید ما: www.irnewage.blogfa.com
* آدرس جدید ورودی ما:
newageinternational.co.cc و co.cc.عصرجدید
* آخرین خبرهای تغییرات فرکانس ها و کوچکترین جزئیات را در اینجا ببینید.
* عصر جدید گروهی کار می کند... (درباره گروه ما)
* به احترام ماه محرم، قسمت دانلودهای عصرجدید فعلا به روز نخواهد شد و فقط "اخبار" و "تغییرات فرکانس ها" به روز می شوند
* آدرس جدید ورودی ما: www.irnewage.tk